Τρίτη 16 Δεκεμβρίου 2008

Διαδραστική Λογοτεχνία


Αυτό ήταν το μήνυμα που εμφανίστηκε στην οθόνη ενός υπολογιστή στα τέλη της δεκαετίας του ’70, ξεκινώντας, έτσι, μια νέα μορφή λογοτεχνίας...

Ήταν μετά το 1975, όταν ο προγραμματιστής Will Crowther, νοιώθόντας αποξενωμένος από τις κόρες του μετά το διαζύγιό του, θέλησε να φτιάξει μια ηλεκτρονική προσομοίωση της σπηλιάς που του άρεσε να εξερευνά, διανθισμένη από το παιχνίδι ρόλων που λάτρευε: Το Dungeons and Dragons.

Το αποτέλεσμα ήταν το “Adventure” ή “ADVENT” (διότι κάποτε τα λειτουργικά συστήματα των υπολογιστών επέτρεπαν μόνο 6 χαρακτήρες για τα ονόματα των αρχείων...) το πρώτο παιχνίδι του είδους του, που έδωσε τ’ όνομά του σ' όλα τα μετέπειτα.

Από τότε κύλησε πάρα πολύ νερό στο αυλάκι... Το παιχνίδι πέρασε από χέρι σε χέρι, από υπολογιστή σε υπολογιστή κι εμπλουτίστηκε (αυτό, διότι δεν ήταν
copyrighted κι έτσι πολλοί και διάφοροι το αντέγραψαν, το διέδωσαν και το ανέπτυξαν… αν ήταν, δε ξέρουμε τι μορφή θα είχε η διαδραστική λογοτεχνία σήμερα...), δίνοντας έναυσμα σ’ εμπορικές προσπάθειες του ίδιου ύφους...

Έτσι, τη δεκαετία του ’80 εμφανίστηκαν εταιρίες που έφτιαχναν “Adventure”, όπως οι Level 9, Infocom, Magnetic Scrolls και η Sierra-on-line, η οποία ήταν από τις πρώτες (η πρώτη;) που πήγε το είδος ένα βήμα παρακάτω, δίνοντας μεγαλύτερη έμφαση στην εικόνα από το κείμενο.

Έτσι, από «Διαδραστική Λογοτεχνία» φτάσαμε στις «Διαδραστικές Ταινίες» (κινουμένων σχεδίων και όχι μόνο...)

Η δεκαετία του '90 ήταν το απόγειο και το τέλος των “Adventure”. Τα παιχνίδια που είχαν μόνο ή κυρίως κείμενο εξαφανίστηκαν, δίνοντας τη θέση τους σε αυτά που είχαν κυρίως ή μόνο εικόνα... ως που εξαφανίστηκαν κι αυτά από τον εμπορικό κόσμο (απ’ όσο είμαι σε θέση να γνωρίζω...)

Όμως, ο σπόρος είχε πέσει και μάλιστα σε πολύ εύφορο έδαφος. Το 1993 ο Graham Nelson, γράφοντας τη γλώσσα προγραμματισμού Inform, έφτιαξε ένα παιχνίδι, το “Curses”, τον «προπάτορα» των σύγχρονων ερασιτεχνικών “Adventure”…

Τη στιγμή αυτή υπάρχει μια ζωντανότατη κοινότητα «ρομαντικών» (ή όχι, απλά) οι οποίοι φτιάχνουν και μετέχουν σε ιστορίες «Διαδραστικής Λογοτεχνίας». Συζητούν για τα παιχνίδια, τις λύσεις και την κατασκευή τους, οργανώνουν διαγωνισμούς και γράφουν περιοδικά γι’ αυτά (God bless the Internet!).

Το παράδοξο είναι ότι ενώ υπάρχουν πάμπολλες (δωρεάν και προσιτότατες) «μηχανές» κατασκευής παιχνιδιών “Αdventure”, η μεγάλη πλειοψηφία είναι στραμμένη στο «παλιό, καλό, παραδοσιακό» ύφος του «μόνο κείμενο» (ή, έστω, με λίγες εικόνες) παρά στο στυλ του «κυρίως εικόνα», αντίθετα απ’ ό,τι εξελίχθηκε η αγορά... ίσως γιατί όλοι ξέρουν να γράφουν, ενώ λίγοι ξέρουν να σχεδιάζουν... ή ίσως το κείμενο να έχει μιαν αναντικατάστατη μαγεία...


Αυτή τη στιγμή «πολεμάω» κι εγώ να φτιάξω μια μικρή διαδραστική ιστορία... καλή μου τύχη και καλό μου κουράγιο!...

Σχετικοί Iστότοποι:

The Colossal Cave Adventure Page: Πώς μια πραγματική σπηλιά έμπλεξε με τη φαντασία, δημιουργώντας ένα νέο είδος ψυχαγωγίας!

Το λήμμα "Interactive Fiction" στη Wikipedia.

IFWiki: H Wikipedia του Interactive Fiction.

S.P.A.G. (Society for the Promotion of Adventure Games) magazine. To πιο ενεργό διαδικτυακό περιοδικό για τη Διαδραστική Λογοτεχνία.

Δεν υπάρχουν σχόλια: